Wielu z nas marzy o tym, by poprawić naszą kondycję i wprowadzić więcej aktywności fizycznej do naszego życia, ale często nie ma pojęcia, od czego zacząć. Oferta treningów na siłowni wydaje się przytłaczająca, a my nie wiemy, jak się w tym odnaleźć. W takiej sytuacji należy zastanowić się nad pilatesem – ta wdzięczna forma aktywności sprawdzi się zarówno dla początkujących, jak i tych bardziej doświadczonych. 

Na czym polega pilates? 

Warto wiedzieć, że pilates to stosunkowo młoda forma aktywności. Została wymyślona i opracowana dopiero początkiem XX w., przez Josefa Humbertusa Pilatesa, który sam również był sportowcem. Pilates zawiera w sobie techniki z innych dziedzin – możemy tu odnaleźć ćwiczenia inspirowane jogą, tai-chi, baletem czy gimanstyki.
Pilates wyróżnia się tym, że angażuje ona wszystkie mięśnie ciała. To między innymi temu jest tak efektywna – wpływa pozytywnie na całe nasze ciało. Głównymi zadaniami pilatesu jest nas uelastycznić, wzmocnić i rozciągnąć. Co więcej, dba też o zachowanie poprawnej postawy i odciążenie kręgosłupa.

Jest to wspaniała forma ruchu dla każdego. Ze względu na różnorodne ćwiczenia każdy odnajdzie tu coś dla siebie. Należy dodać, że nie są one zbyt intensywne lub niebezpieczne, dzięki czemu będą odpowiadać zarówno młodszym, jak i starszym. Praktykę pilatesu zaleca się ponadto osobom zmagającym się z różnymi dolegliwościami bądź kontuzjami.

Dlaczego warto praktykować pilates? 

Nie można ukryć, że pilates niesie ze sobą liczne korzyści. Po regularnym praktykowaniu możemy liczyć na:

  • poprawę kondycji,
  • poprawę postawy,
  • rozciągnięcie mięśni,
  • wzmocnienie ciała,
  • zniwelowanie napięcia,
  • poprawę elastyczności ciała,
  • wysmuklenie sylwetki,
  • zredukowanie stresu i niepokoju,
  • zminimalizowanie bólu.

Wymienione przykłady mówią same za siebie – naprawdę warto zacząć ćwiczyć pilates. Wpłynie on niezwykle pozytywnie na nasze ciało, a do tego poprawi samopoczucie. Systematyczna aktywność fizyczna przyniesie nam wiele radości i korzyści.

Jak zacząć ćwiczenie pilatesu? 

Skoro już wiemy, ile dobrego może zdziałać pilates, należy zadać sobie pytanie – od czego tak właściwie należy zacząć? Pilates posiada kilka różnych technik, które nieznacznie się od siebie różnią. Warto wypróbować różne ćwiczenia i samemu ocenić, które najlepiej na nas działają.

Dlaczego warto zacząć ćwiczyć pilates?Jedną z powszechnych praktyk jest tzw. power pilates, w którym wykorzystuje się różne elementy, takie jak piłka, gumy czy wałki. Te ćwiczenia pomogą nam zadbać o równowagę i wzmocnić nasze ciało. Są bardziej angażujące niż standardowy pilates, dlatego będą idealne dla tych, którzy chcą postawić poprzeczkę trochę wyżej.

Dla tych, którym zależy nie tylko na wysiłku, ale i wyciszeniu, wspaniale sprawdzi się joga pilates. Technika ta łączy w sobie te dwie dziedziny, tworząc wyjątkowe ćwiczenia. Z jednej strony dba o uelastycznienie mięśni i rozciągnięcie ciała, z drugiej pomoże nam zapanować nad oddechem i odprężyć się.

Oprócz wspomnianych praktyk możemy skorzystać też z wielu różnych ćwiczeń. Popularne rozwiązania to na przykład kołyska, rozciąganie i prostowanie nóg, setka czy zwijanie kręgosłupa. Te formy możemy swobodnie praktykować w zaciszu własnego domu. Potrzebna będzie nam jedynie mata i trochę przestrzeni.

Regeneracja mięśni po treningu

Zaczynając praktykować nową dyscyplinę, nie możemy zapominać o tym, że po każdym treningu musimy dać naszemu ciału możliwość do relaksu. Regeneracja mięśni jest niezwykle istotną częścią ćwiczeń – nie możemy jej pominąć. To właśnie dzięki niej możemy liczyć na lepsze rezultaty naszego wysiłku. Co więcej, regeneracja ochroni nas przed zakwasami i zapobiegnie różnym kontuzjom.

Regeneracja może składać się z delikatnych ćwiczeń rozciągających, które umożliwią pozbycia się napięcia z mięśni. Takie ćwiczenia powinniśmy wykonywać również przed treningiem, ponieważ w ten sposób przygotujemy nasze ciało do wysiłku. Nie zapominajmy też o ćwiczeniach oddechowych, dzięki którym nasz oddech wróci do normalności.

Jest to ponadto idealna okazja do tego, by się wyciszyć i po treningu spokojnie dojść do siebie. Zachowanie takiej równowagi pozwoli nam zatroszczyć się o nasze dobre samopoczucie. Dopilnujmy tego, by przestrzeń, w której odpoczywamy, była swobodna i komfortowa.

Niezbędnym elementem jest oczywiście dopasowany materac, który zapewni stabilne podłoże naszemu ciału. Jeśli jednak nie mamy możliwości zakupu nowego materaca, możemy postawić na materac nawierzchniowy, który możemy położyć na posiadanej sofie czy kanapie. Dzięki niemu każda powierzchnia stanie się wygodnym i komfortowym miejscem. Przydatna okaże się również miękka pościel, która zagwarantuje naszej miękkość i dobrą cyrkulację powietrza.

Pilates to świetna forma aktywności fizycznej. Pozwoli nam zadbać o nasze ciało, a do tego poprawi naszą kondycję. Treningi pilatesu mogą stać się dla nas czymś niezwykle przyjemnym. Zdecydowanie warto wprowadzić tę dziedzinę do naszego życia. Pamiętajmy jednak, że po wyczerpujących ćwiczeniach należy nam się odpowiedni wypoczynek!